Pajan historia
Provisualin tarinasta saisi varmaan oman kirjan tai TV-dokumentin. Alkujaan yhtiö on perustettu Joensuussa vuonna 1994 ja sen ensimmäinen tuotanto oli Hyperkaleva -CD-ROM. Vuosien saatossa tämä kulttuuripainotteinen tuotantoyhtiön ja mainostoimiston mallin mukaan toiminut yritys tuotti monimediallisia konsepteja ja kampanjoita eri alustoille ja kanaville. Asiakkaina yrityksiä, oppilaitoksia ja julkisen sektorin toimijoita.
Vuonna 2000 yhtiö julkaisi kattavan Eastpop-nimisen CD-ROM -multimediateoksen ja järjesti samannimisen konsertin Joensuun laulurinteelle. Bileet kokosivat noin 16 000 ihmistä kuuntelemaan Hassisen Konetta, Nightwishiä, Neljää Ruusua ja muita oman kylän pelimanneja.
Konsertista tuotettiin oma Hassisen Kone – 20 vuotta myöhemmin -DVD ja -ohjelma Neloselle, jolla yllätykseksemme voitimme Venlan sarjassa paras musiikkiohjelma.
Vuonna 2001 yhtiö muutti työkaluineen Helsinkiin ja ensimmäisenä työmaana oli tuon aikainen ”YouTube” nimeltään Pixoff.net. Tämä video- ja mediataiteen julkaisemiseen keskittynyt verkkoyhteisö hitsattiin pystyyn yhteistyössä AV-alan yritysten ja järjestöjen kanssa. Pixoff keräsi laajalti alan palkintoja ja toimi läheisessä yhteistyössä videoalan harrastajien, ammattilaisten, alan yritysten, oppilaitosten ja eri yhteisöjen kanssa edistäen omalta osaltaan suomalaista AV-kulttuuria. Tuolloin liikkuva kuva verkossa ei ollut vielä arkea. Sorvissa pyöri myös eri yritysten ja yhteisöiden konsultointia, konseptointeja sekä mainos- ja tuotekampanjoita niin suurille kuin pienillekin toimijoille kotimaassa ja ulkomailla.
Varsinainen ruletti alkoi pyöriä, kun pääosaan työmaalla nousivat musiikki-, elokuva- ja muut lähinnä kulttuurisisältöiset DVD-tuotannot. Ajan myötä myös CD- ja hybriditeokset kirjoineen ja verkkoineen. Myyntivalttina oli jo tuolloin tyyli, jossa asiakas kertoi mitä haluaa ja paljonko on rahaa käytössä. Me taas, että mitä se voisi olla. Sitten vain eteenpäin sovitun lähetyslistan mukaan valmiiksi teokseksi, tuotteeksi tai kampanjaksi. Kaikki räpylään sovittuna aikana kaikkine oikeuksineen kaikilta tahoilta. Ensimmäisiä taidettiin olla tässäkin hommassa.
Maailma ja teknologiat muuttuvat. Näin kävi myös fyysisten formaattien kohdalla musiikin ja elokuvien jakelun sekä sisältöjen siirtyessä verkkoon. Kaikki tämä tämä oli kuitenkin jo odotettua ja kukaan ei mennyt asiasta shokkiin. Pajalla jatkettiin suunnittelu- ja mainostoimistohommia ja olimme mukana useiden eri yritysten ja järjestöjen hankkeissa. Nyt varsinkin ravintolat, tapahtumat, eri mediat ja kulttuurialan toimijat olivat keskiössä.
Varsinainen pamaus pajalla tapahtui vuonna 2018 kun yhtiö aloitti sähköistämään perinteisen Olutposti-lehden toimintaa tuottaen mm. verkkopalvelut ja some-kanavat. Matkan varrella lehdelle etsittiin uutta omistajaa ja kotia mutta tämä osoittautui mahdottomaksi.
Alkujaan asiakasprojektina alkanut työmaa osoittautui monimutkaiseksi yhtälöksi ja jäi pajalle uudelleen taottavaksi nyt omana työmaana. Nyt Olutposti on saatu nostettua alallaan merkittäväksi ja tunnustetuksi kulttuurimediaksi ja palveluiden tuottajaksi.
Näin ollen on aika koota taas ammattilaiset sorvin ääreen ja valjastaa osaaminen myös uudelle toimialalle, johon meille on syntynyt ymmärrys ja merkittävä verkosto.